Cecilia nie mogła nie zostać artystką. Jej pradziadek Carlos Lagarrigue był rzeźbiarzem, jak i jej babcia Teresa Lagarrigue, z kolei dziadek po stronie ojca-Carlos Vicuña był pisarzem.
Cecilia Vicuña pisze, tworzy performance, maluje, buduje instalacje, prowokuje akcje partycypacyjne artystyczne.
Urodzona pod koniec lat czterdziestych, w stolicy Chile, w rodzinie inteligenckiej, artystycznej, w kraju o głębokich podziałach klasowych, ale o bardzo trwałej i stabilnej demokracji. Wyrosła na buntowniczkę, łamiącą zasady, tworzącą swoje ścieżki artystyczne od początku swojej kariery, łącząc je z etnicznymi i prekolumbijskimi praktykami.
Vicuña, nawiązując do języka quipu i do tradycji tkackich regionu andyjskiego, wykorzystuje tkaniny.Jak sama twierdzi buduje w ten sposób pomosty i łączność pomiędzy tamtym światem antycznym i współczesnością. Jej malarstwo również inspirowane jest sztuką ludową, wotywną, naiwną. Z kolei to co absolutnie świeże i abstrakcyjne w jej przekazie przejawia się często w performensach, kiedy to artystka prowokuje publiczność i wywołuje interwencje, w których sztuka i życie się mieszają.
Od zamachu stanu w 1973 roku i przejęciu władzy przez wojskowych w Chile, Cecilia żyje poza granicami swojej ojczyzny. Najpierw w Wielkiej Brytanii, potem w Kolumbii i Wenezueli, na koniec swoje uchodźczej tułaczki wybrała Nowy Jork, gdzie od roku 1980 zamieszkała z mężem.
Najbardziej jest znana z wielkich instalacji albo performanców zwanych przez nią quipu, ich przeskalowane wymiary przytłaczają albo otulają widzów. Są to prace imersyjne i zapraszające to interakcji. Ogromne zwoje, nici wełny są zapisem jej emocji ale też wchłaniają energię widzów/uczestników akcji artystycznych. To komunikowanie bez słów i przekazywanie historii oraz emocji przeróżnymi środkami organicznymi i prehistorycznymi metodami,a jednak na nowo jest najbardziej ciekawe w jej twórczości.
CV
1948- Santiago de Chile, Chile urodzona
1966- dołączenie do Tribu No - alternatywy artystycznej
1971-debiut w Museo de Bellas Artes w Santiago
1973- debiut poetycki Sabor a mí;
1974 akcja artystyczna Artists for democracy w Londynie
1975-uchodźstwo w Bogocie, Kolumbia
1978- tworzy grupę artystyczną Taller de nueva plástica
1979- kolejny tomik poezji Siete poemas
1980- przeprowadzka do Nowego Jorku, gdzie mieszka do dzisiaj
1983- zbiór poezji Precario/Precarious
1983- Luxumei o el Traspié de la doctrina
1984- PALABRARmas
1986-Samara
1990-La Wik'uña
edukacja
Liceo Manuel de Salas
Universidad de Chile
Slade School of Fine Arts del University College, Londyn
ważne prace
seria Bohaterowie rewolucji - cykl portretów komunistycznych i socjalistycznych bohaterów
serie quipu
wystawy
Cecilia Vicuña, a retrospective exhibition, Witte de With Center for Contemporary Art, Rotterdam, Netherlands
2018 -Cecilia Vicuña: Disappeared Quipu, Brooklyn Museum and Museum of Fine Arts, Boston
2017- documenta 14, Ateny
1990 -Cecília Vicuña: Precarious, Exit Gallery, New York
1973- Precarios: A Journal of Objects for the Chilean Resistance, Tate modern, Londyn
1972 wystawa malarstwa "Pintura Instintiva Chilena" (Malarstwo instynktowne, chilijskie)
1971 "Otoño" (Jesień) w Museo Nacional de Bellas Artes, interwencja artystyczna w jednej z sal muzeum, polegająca na wypełnieniu jej suchymi liśćmi
1971-instalacja Casita para pensar qué situación real me conviene y diecisiete pinturas - Domeczek żeby zastanowić się czy sytuacja rzeczwywista mi pasuje i 17 obrazów.
techniki:
tkaniny, assemblage naturalnych i sztucznych obiektów (drewna, kamieni, metali), malarstwo olejne
nurty sztuki
symbolizm, abstrakcjonizm
powiązania i konteksty
kipu - pismo węzełkowe stosowane przez Inków, wykorzystywano do tego zapisu węłnę alpaki albo lamy. Służyło do zapamiętywania liczb oraz informacji.
Tribu No- Cecilia Vicuña wraz z Claudio Bertoni, Sonia Jara, Francisco Rivera, Coca Roccatagliata i Marcelo Charlín utworzyła pod koniec lat 1960 kolektyw Tribu No (Plemię Nie), napisała też jego manifest nazwany "No manifiesto de la Tribu No".
Grupa przetrwała do 1972 roku, ich postawa charakteryzowała się odrzuceniem kanonu, negowaniem pop kultury, działała w kontrze do status quo, twierdząc, że to dzieci powinny uczyć rodziców. Proponowała wywrócenie zastałych zasad, proponując egzystencję i ekspresję bez końca i bez etykietek.
Artists for Democracy in Chile- kolektyw i akcja artystyczna na rzecz przywrócenia demokracji w Chile, po zamachu stanu Pinocheta. Zorganizowana w 1974 roku w Anglii, która swoją kulminację miała na Arts Festival for Democracy w Royal College of Art. Uczestnikami jej byli: John Dugger, Mike Leggett, Liliane Lijn, Roberto Matta, Cecilia Vicuña, Julio Cortázar oraz inni. Obiekty wykonane specjalnie w ramach protestu przeciwko dyktaturze zostały pokazane publiczności chilijskiej w 2014 roku, w Museo de la Memoria y los derechos humanos.
o swojej twórczości
My paintings are political in a personal way. My canvases are born as representations of a socialist paradise where everything is possible; in fact, they are part of my poetry.’
Comments