top of page
Zdjęcie autorachilaquiles

Francisco Toledo




W rodzinnym stanie znany jako El Maestro, Francisco Toledo wykonał ponad 9000 prac, założył centrum artystyczne, stoczył walkę z McDonald's o rynek w mieście Oaxaca. Artysta i aktywista zaangażowany w rozwój edukacji artystycznej, ochronę środowiska i obronę praw człowieka w Meksyku.


Stroniący o popularności twórca, chroniący swoją prywatności i enklawę w Oaxace, Toledo był cenionym artystą, chętnie kupowanym, którego dzieła w ostatnim okresie były jednymi z najdroższych na latynoamerykańskich aukacjach Christie's czy Sotheby's. W 2018 obraz "Tortuga poniendo huevos" został kupiony za ponad milion dolarów.



Tehuana na hamaku, Przesmyk Tehuantepec.


Z jego obrazów i grafik przebija specyficzne universum, zamieszkałe przez żaby, żółwie, psy, kozy, zające, krowy, skorpiony, małpy, koniki polne, świnie, łabędzie, znane mu z miejsc, w których dorastał na Przesmyku Tehuantepec oraz z mitycznych opowieści lokalnej ludności. Sam tak jak Benito Juarez,wywodził się z Zapoteków, grupy etnicznej tamtego regionu, jednej z najstarszych kultur prekolumbijskich, której znaczącymi ośrodkami było Monte Alban i Mitla. 


Nasycony kolor, zniekształcone proporcje, kolaże i asemblaże materiałów sztucznych i organicznych (muszle, piasek) to najważniejsze środki ekspresji Francisco Toledo. Jego język artystyczny łączy wpływy europejskie (Klee, Miro, Goya) i zapoteckie (przenikające się światy zwięrząt i ludzi). Tworzy serie, na przykład częstym motywem jego obrazów i grafik są żaby (symbol szczęścia w kulturach prekolumbijskich), żółwie (symbol odrodzenia u Majów), zające (symbol księżyca).



Mitla, Oaxaca, źródło: www.britannica.com


Talent Francisco Toledo został odkryty wcześnie, gdy miał 9 lat, jego rysunki zwróciły uwagę nauczycieli, rozpoczął naukę najpierw w Oaxace w Escuela de Bellas Artes, w warsztacie rytownictwa pod okiem m.in. Rufino Tamayo, potem kontynuował studia w Mexico City. Zadebiutował mając 19 lat, najpierw wystawą w stolicy, potem w Fort Worth w Teksasie.


Dzięki pomocy Octavio Paz i Rufino Tamayo, udało się mu spędzić pięć lat w Paryżu, gdzie dalej rozwijał swoje umiejętności w technikach malarskich i graficznych. W tamtym okresie podróżował też po Włoszech.Tęsknił za Oxacacą i codziennością zapotecką, wrócił do siebie i pozostał do śmierci w swoich rodzinnych stronach.


Jego twórczość przypomina wizerunki prehistoryczne odkryte w jaskiniach czy to w Afryce, Europie czy w Ameryce Południowej. Toledo zostawia zatem ślad po świecie swojego dzieciństwa, gdzie to co wyobrażone miesza się z tym co realne. Co więcej w jego wizjach plastycznych zwierzęta są jak ludzie, ludzie mają często cechy fizyczne zwierząt.


Francisco Toledo, Czerwona krowa, 1975, detal, zdjęcie: centralasien, źródło: https://www.flickr.com.


Francisco Toledo, Wędrowiec,1989, zdjęcie: centralasien, źródło https://www.flickr.com

CV


Francisco Toledo z siostrą.

1940- Juchitán de Zaragoza, Oaxaca, urodzony

2019- Oaxaca, Oaxaca, śmierć

1960-1965- pobyt w Paryżu

1970-2019- stacjonuje w Oaxaca.


Monte Alban, źródło: Wikimedia Commons

edukacja

Escuela de Bellas Artes de Oaxaca, Oaxaca

Centro Superior de Artes Applicadas del Instituto Nacional de Bellas Artes, Mexico City


Francisco Toledo, Autoportret w lustrze, 1990, zdjęcie: centralasien, źródło: www.flickr.com
Francisco Toledo, Autoportret w lustrze, 1990, zdjęcie: centralasien, źródło: www.flickr.com

wystawy


2017- Kunsthaus Zürich (zbiorowa)

2009-Museo de Arte Moderno de Bogotá

2003-Museo Nacional de Artes Visuales, Montevideo, Uruguay

2003-Meadows Museum at Southern Methodist University

2001-Palacio de Bellas, Mexico City, Mexico

2000 - Whitechapel Gallery, Londyn

2000- Reina Sofia Museo, Madryt

2000-Casa de America, Madryt

1997-pawilon meksykański na Bienale w Wenecji

1992-Centre Georges Pompidou, Paryż (zbiorowa)


Francisco Toledo, Żaba, źródło: www.wikiart.org.

kolekcje

MOMA

Tate Gallery

Fine Arts Museum of San Francisco

Metropolitan Museum Of Art

National Gallery of Art, Waszyngton


kierunki

ekspresjonizm, surrealizm, symbolizm, "realizm magiczny"


Francisco Toledo, Zając i skorpiony, 1978, źródło: www.mutualart.com


Francisco Toledo, Żaba i żółw, ok. 1970, źródło: www.mutualart.com

techniki

olejna, akwarela, litografia, rytownictwo, rysunek, metal, tkaniny, ceramika, mozaika


Francisco Toledo, Żółw, litografia

Francisco Toledo, Żółwie, litografia

kontekst & powiązania

Generación de la Ruptura- pokolenie artystów meksykańskich rozpoczynających swoje kariery w latach 1950, którzy zerwali ze sztuką narodową i rewolucyjną, z muralismo Rivery, Orozco, Siquierosa. Wśród twórców związanych z tą grupą byli , Jose Luis Cuevas, Gabriel Ramirez, Juan Soriano, Rufino Tamayo. Toledo był zaliczany do tego nowego nurtu w sztuce meksykańskiej.

Przesmyk Tehuantepec- kraina geograficzna z której pochodził Toledo, położona w południowym Meksyku, pomiędzy Oceanem Atlantyckim i Pacyfikiem. Opisana antropologicznie przez Miguela Covarrubiasa. Kochana przez Fridę Khalo.


Frida Khalo jako Tehuana

Zapotekowie-ludność rdzenna, zamieszkająca dolinę Oaxaca, Przesmyk Tehuantepec od 1400 p.n.e. Toledo był Zapoteką. Obecnie w Oaxace żyje ponad 450 tysięcy ludzi posługującym się językiem zapoteckim.


Benito Juarez- lider polityczny reformistów, w wojnie domowej przeciwko konserwatystom, prezydent republiki, za jego rządów wprowadzono separację kościoła od państwa, konfiskatę mienia kościelnego na rzecz państwa, pierwsze zmiany w kierunku demokracji liberalnej. Pochodził z Oaxaca, był Zapoteką. Toledo często był nazywany drugim Juarezem.







Instituto de Artes Gráficas de Oaxaca- instytucja kulturalna założona w 1988 roku przez Francisco Toledo, Instituto Nacional de Bellas Artes, rząd stanu Oaxaca i la Asociación Civil "José F. Gómez" aby prezentować sztukę współczesnych artystów latynoamerykańskich w mieście Oaxaca.

Znajduje się w centrum historycznym tego miasta.


Latawce Ayotzinapa - akcja artystyczna Toledo upamiętniająca 43 studentów szkoły dla nauczycieli wiejskich z Ayotzinapa, zamordowanych przez skorumpowanych polityków i narcos. Toledo stworzył 43 latawca na każdym był portret jednego ze studentów.

Latawce były puszczone wolno w Oaxace w grudniu 2014 roku.




o swojej twórczości


“The pre-Hispanic world has been a source of inspiration”


“There are certain solutions that are decorative that come from pre-Hispanic art and at the same time there is much primitive art that is refined or simple but also very modern. It also comes from what I read—many fables from the Americas and other parts of the world.”

22 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

留言


bottom of page