top of page
Zdjęcie autorachilaquiles

Judith Lauand


Judith Lauand mniej znana postać modernizmu brazylijskiego, która zaczynała swoją karierę wcześniej niż światowej sławy koleżanki: Lygia Pape, Lygia Clark, Mira Schendel.

Jej sztuka przedstawia kontrolowaną precyzję, rytmiczne wzory, powtarzalne formy, gdyż jak sama twierdziła obraz nie ma żadnych filozoficznych, literackich, społecznych podstaw- opiera się na jego częściach integralnych: formie, przestrzeni kolorze i ruchu". Co więcej Lauand twierdziła też, że dzieło sztuki nie przedstawia nic. Dzieło sztuki po prostu jest".

zdjęcie: www.itaucultural.org.br


CV

1922- ur. Pontal, São Paulo



edukacja

Escola de Belas-Artes de Araraquara, São Paulo - malarstwo (1950 ukończenie)



wystawy

1956: "Exposicão Nacional de Arte Concreta." Museu de Arte Moderna (São Paulo)

1960: "Konkrete Kunst." 50 Jahre Entwicklung, Helmhaus (Zurich) [traveling exhibition]1965: VIII Bienal Internacional de Arte de São Paulo (São Paulo)

1967: IX Bienal Internacional de Arte de São Paulo (São Paulo)

1969: X Bienal Internacional de Arte de São Paulo (São Paulo)

1977: "Projeto construtivo brasileiro na arte. 1950–1962." Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (Rio de Janeiro); Pinacoteca do Estado de São Paulo (São Paulo)

1984: "Tradição e ruptura." Sãntese de arte e cultura brasileras, Fundação Bienal de São Paulo (São Paulo)

1994: Bienal Brasil Século XX (São Paulo) [traveling exhibition]1997: I Bienal de Artes Visuais do Mercosul (Porto Alegre)

2003: "Cuasi-corpus. Arte concreto y neoconcreto de Brasil." Museo de Arte Contemporáneo Internacional Ruãno Tamayo (Mexico City); Museo de Arte Contemporáneo (Monterrey)

2006: "The Sites of Latin American Abstraction." Cisneros Fontanals Art Foundation (Miami, Florida) [traveling exhibition]2007: "The Geometry of Hope. Latin American Abstract Art from the Patricia Phelps de Cisneros Collection." Blanton Museum of Art, The University of Texas at Austin (Austin, Texas); Grey Art Gallery, New York University (New York)

2007: "Desenho construtivista brasileiro." Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (Rio de Janeiro)

2009: "Geometric Abstract Works. The Latin American Vision from the 1950s, 60s and 70s." Henrique Faria Fine Art (New York)

2010: "Then & Now. Abstraction in Latin American Art from 1950 to Present." 60 Wall Gallery, Deutsche Bank (New York)

2010: "Vibración. Moderne Kunst aus Lateinamerika." The Ella Fontanals-Cisneros Collection, Bundeskunsthalle (Bonn)

2017–2018: "Making Art Concrete: Works from Argentina and Brazil in the Colección Patricia Phelps de Cisneros." Getty Center (Los Angeles, California) (August 29, 2017 – February 11, 2018)


dziedziny i kierunki sztuki

malarstwo, grafiki

techniki i materiały: malarstwo, grawerstwo


Jakie farby stosowała? Często przemysłowe farby syntetyczna były wybierane przez artystów- akrylowe. Lauand stosowała też temperę oraz farby olejne.

Jak osiągano proste, czyste linie?-Za pomocą linijki, taśmy malarskiej, przyrządu kreślarskiego - grafion


najważniejsze prace


Judith Lauand Quatro grupos de elementos 1959, zdjęcie: the Colección Patricia Phelps de Cisneros https://coleccioncisneros.org


Judith Lauand, Agrupar de elementos, 1959,

Judith Lauand, Espiral, 1956

Judith Lauand, bez tytułu, 1959, foto: Ségio Guerini, źródło: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras

Judith Lauand, C42, 1956, foto: Luigi Stavale, źródło:ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2019.

Prace Concreto 36, Concreto 37, 1956, foto: https://coleccioncisneros.org

konteksty


arte concreto- sztuka konkretna, konkretna gdyż odchodząca od abstrakcji, od symbolizmu, od metafizyki, od natury, konkretna bo realna, bo stanowiąca część rzeczywistości, dostępna dla wszystkich.


W Polsce tworzył sztukę konkretną Ryszard Winiarski.


Grupo Ruptura, 1959 ( Luiz Sacilotto, Waldemar Cordeiro, Kazmer Féjer, Judith Lauand i Maurício Nogueira Lima

Grupo Ruptura- Judith była jedyną kobietą w grupie artystycznej Grupo Ruptura, została zaproszona do nich Waldemar Cordeiro. Kolektyw, który zrywała z naturalizmem, realizmem i sztuką figuratywną w Brazylii. Jego przedstawiciele tworzyli głównie geometryczne abstrakcje (choć woleli nie stosować do opisu swoich prac terminu abstrakcja, dlatego że ich twórczość miała być konkretna, w relacji do rzeczywistości a nie do świata idei), byli związani z São Paulo Museum of Modern Art.


W 1952 Grupa opublikowała Manifesto Ruptura, który zrywa z tradycją europejską, z naturalizmem i afirmuje przywiązanie do rytmu, przestrzeni, ruchu, materii, konkretnych form.


architektura modernistyczna- concreto- żelbeton był podstawowym budulcem używanym przez Oscara Niemeyera do tworzenia nowoczesnych budowli w Brazylii.


wpływy europejskie

Theo van Doesburg

Max Bill

Piet Mondrian

Paul Klee









zdjęcie: https://artrio.com

O swojej twórczości



"In each picture we create a problem and the picture is the solution."


“Em 1954, eu me encontrei com a arte concreta.”


30 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


bottom of page