Judith Lauand mniej znana postać modernizmu brazylijskiego, która zaczynała swoją karierę wcześniej niż światowej sławy koleżanki: Lygia Pape, Lygia Clark, Mira Schendel.
Jej sztuka przedstawia kontrolowaną precyzję, rytmiczne wzory, powtarzalne formy, gdyż jak sama twierdziła obraz nie ma żadnych filozoficznych, literackich, społecznych podstaw- opiera się na jego częściach integralnych: formie, przestrzeni kolorze i ruchu". Co więcej Lauand twierdziła też, że dzieło sztuki nie przedstawia nic. Dzieło sztuki po prostu jest".
CV
1922- ur. Pontal, São Paulo
edukacja
Escola de Belas-Artes de Araraquara, São Paulo - malarstwo (1950 ukończenie)
wystawy
1956: "Exposicão Nacional de Arte Concreta." Museu de Arte Moderna (São Paulo)
1960: "Konkrete Kunst." 50 Jahre Entwicklung, Helmhaus (Zurich) [traveling exhibition]1965: VIII Bienal Internacional de Arte de São Paulo (São Paulo)
1967: IX Bienal Internacional de Arte de São Paulo (São Paulo)
1969: X Bienal Internacional de Arte de São Paulo (São Paulo)
1977: "Projeto construtivo brasileiro na arte. 1950–1962." Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (Rio de Janeiro); Pinacoteca do Estado de São Paulo (São Paulo)
1984: "Tradição e ruptura." Sãntese de arte e cultura brasileras, Fundação Bienal de São Paulo (São Paulo)
1994: Bienal Brasil Século XX (São Paulo) [traveling exhibition]1997: I Bienal de Artes Visuais do Mercosul (Porto Alegre)
2003: "Cuasi-corpus. Arte concreto y neoconcreto de Brasil." Museo de Arte Contemporáneo Internacional Ruãno Tamayo (Mexico City); Museo de Arte Contemporáneo (Monterrey)
2006: "The Sites of Latin American Abstraction." Cisneros Fontanals Art Foundation (Miami, Florida) [traveling exhibition]2007: "The Geometry of Hope. Latin American Abstract Art from the Patricia Phelps de Cisneros Collection." Blanton Museum of Art, The University of Texas at Austin (Austin, Texas); Grey Art Gallery, New York University (New York)
2007: "Desenho construtivista brasileiro." Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (Rio de Janeiro)
2009: "Geometric Abstract Works. The Latin American Vision from the 1950s, 60s and 70s." Henrique Faria Fine Art (New York)
2010: "Then & Now. Abstraction in Latin American Art from 1950 to Present." 60 Wall Gallery, Deutsche Bank (New York)
2010: "Vibración. Moderne Kunst aus Lateinamerika." The Ella Fontanals-Cisneros Collection, Bundeskunsthalle (Bonn)
2017–2018: "Making Art Concrete: Works from Argentina and Brazil in the Colección Patricia Phelps de Cisneros." Getty Center (Los Angeles, California) (August 29, 2017 – February 11, 2018)
dziedziny i kierunki sztuki
malarstwo, grafiki
techniki i materiały: malarstwo, grawerstwo
Jakie farby stosowała? Często przemysłowe farby syntetyczna były wybierane przez artystów- akrylowe. Lauand stosowała też temperę oraz farby olejne.
Jak osiągano proste, czyste linie?-Za pomocą linijki, taśmy malarskiej, przyrządu kreślarskiego - grafion
najważniejsze prace
Prace Concreto 36, Concreto 37, 1956, foto: https://coleccioncisneros.org
konteksty
arte concreto- sztuka konkretna, konkretna gdyż odchodząca od abstrakcji, od symbolizmu, od metafizyki, od natury, konkretna bo realna, bo stanowiąca część rzeczywistości, dostępna dla wszystkich.
W Polsce tworzył sztukę konkretną Ryszard Winiarski.
Grupo Ruptura- Judith była jedyną kobietą w grupie artystycznej Grupo Ruptura, została zaproszona do nich Waldemar Cordeiro. Kolektyw, który zrywała z naturalizmem, realizmem i sztuką figuratywną w Brazylii. Jego przedstawiciele tworzyli głównie geometryczne abstrakcje (choć woleli nie stosować do opisu swoich prac terminu abstrakcja, dlatego że ich twórczość miała być konkretna, w relacji do rzeczywistości a nie do świata idei), byli związani z São Paulo Museum of Modern Art.
W 1952 Grupa opublikowała Manifesto Ruptura, który zrywa z tradycją europejską, z naturalizmem i afirmuje przywiązanie do rytmu, przestrzeni, ruchu, materii, konkretnych form.
architektura modernistyczna- concreto- żelbeton był podstawowym budulcem używanym przez Oscara Niemeyera do tworzenia nowoczesnych budowli w Brazylii.
wpływy europejskie
Theo van Doesburg
Max Bill
Piet Mondrian
Paul Klee
O swojej twórczości
"In each picture we create a problem and the picture is the solution."
“Em 1954, eu me encontrei com a arte concreta.”
Comments