top of page
Zdjęcie autorachilaquiles

Marcos Kurtycz

Performer, artysta konceptualny, bardziej znany, w kraju, w którym tworzył - Meksyku, niż, w którym się urodził i studiował - w Polsce. Meksykańska prasa, nazywała go polskim magikiem, szamanem, egzorcystą, kulturalnym terrorystą.


Cała rodzina Kurtycza, z wyjątkiem ciotki, zginęła w holokauście. Był jednym z uchodźców 1968 roku, który wyjechał z Polski, w kontekście nagonki politycznej przeciwko Żydom polskim.



Kurtycz tworzył swoje akcje artystyczne, arte fakty w opozycji i kontestacji do rynku sztuki i instytucji gromadzących obiekty. Jego prace są efemeryczne, performatywne dotykają takich tematów jak agresja, wywisekcja pamięci zbiorowej i indywidualnej, radzenie sobie z przemocą państwa. Jego postawa twórcza była anarchistyczna i destrukcyjna, tworzył bezpośrednie zagrożenie dla siebie jak dla uczestników jego aktów artystycznych. Często niszczył swoje prace z premedytacją, robiąc z unicestwienia pracy rytuał jak i profanację.



zdjęcie źródło: http://museoamparo.com



CV

ur. Pielgrzymowice, 1934

1968- emigracja do Meksyku

1980- nacjonalizacja w Meksyku

śmierć Ciudad de México, México, 1996


edukacja

Politechnika Warszawska (studia: mechanika)

Instytut Mechaniki Precyzyjnej w Warszawie


ważniejsze wystawy

Plastyczne algorytmy (Warszawa, 1968)

La Rueda (Mexico-City, 1976)

La muerte de un impresor (Mexico-City, 1979)

Un libro diario (Mexico, 1984).

Homage to George Orwell. Zero Village (Pennsylvania, USA, 1988)

CMAMOTH (Mexico-City, Guanajuato, New York City, 1989)

Serpent rouge, vert et blanc (Toulouse, France, 1993)

Egg Snake and Serpiente Escalera (Le Lieu, Canada, 1993)

Proportions of Snake and Fax Snake (NIPAF, Japan, 1995)

Serpiente del Metro (Mexico-City, 1995)(vide video na dole)





tematy poruszane

opresyjność systemu politycznego, przemoc polityczna, folklor, symbole kultury popularnej, polskie motywy


dziedziny i kierunki sztuki

readymades, grafika, assemblage, performance, fotografia, rysunek


miejsca

Warszawa

Mexico City


najważniejsze prace:


akcje artystyczne

1981 roku Arte-fakt Bombardowanie (Artefacto Bombardeo), działanie artystyczne polegało na tym, że galeria Foksal została zarzucona listami Kurtycza. Były one wysyłane z różnych stron świata, przez dwanaście tygodni, wraz z manifestami,pracami graficznymi, książkami artystycznymi, wszystkie były adresowane do kuratora i jednego z założycieli Foksalu, Wiesława Borowskiego.

W tym samym niemalże czasie (1980-1982) podobną akcję przeprowadził w Meksyku, tym razem adresatem była Helen Escobedo, dyrektor Muzeum Sztuki Współczesnej w Mexico City.


źródło https://post.at.moma.org/content_items/464-an-art-of-flight-an-art-of-pursuit-notes-on-mail-art-fugitiveness-and-bombs

inne akcje: Xyzompantli Fax, Galería Sloane Racotta, Mexico City (1990); Coyote Action, Jardin Centenario, Coyoacán, Mexico (1989); Mira, Escuela Nacional de Pintura y Escultura “La Esmeralda”, Mexico City (1988); Zero Village, Yellow Springs Institute in Chester Springs, Pennsylvania (1988); Fuego Mar, the Malecón of Puerto Vallarta (1988); i Kontrol Remoto outside w jednym z najważniejszych i najbardziej progresywnych muzeów w Meksyku, w Muzeum Tamayo, Mexico City (1987).


performansy



Hombre en la línea (1985)

“La muerte de un impresor” ( 1979)

“Un libro diario” (1984),



Potlatch (1979, 1984)- grupa artystów zgromadziła się na otwarciu wystawy Muertos en el Foro, w Forum Sztuki Współczesnej, w Mexico City. Nagle wtargnął Kurtycz (goły od pasa w górę) i zniszczył swoją pracę z tejże wystawy.

zdjęcia pochodzą z książki Luisa Camnitzera, "Conceptualism in Latin American Art: Didactics in liberation", performans Rueda, 1976



źródło:https://www.artsy.net/artwork/marcos-kurtycz-zero-village

Zero village (1988)


powiązania: Ruben Ortiz-Torres, Gustav Metzger, Gabriel Kuri, Maurycy Gomulicki, Paweł Anaszkiewicz


kontekst

1929-1997 dominacja, dyktatura jednej partii w Meksyku- PRI- okres państwa autorytarnego

1968- masakra na Plaza de Tres Culturas, Tlatelolco, rozpoczęcię okresu represji politycznych opozycji w Meksyku

1997-2000-demokratyzacja Meksyku

tzompantli- Kurtycz używa motywu tzompantli,sznura czaszek w swoich pracach. Tzompantli to drewniana konstrukcja służąca do publicznego pokazywania czaszek jeńców złożonych w ofierze w wyniku tzw. kwietnych wojen. Tego typu rzeźbione "ściany czaszek" spotykane są na stanowiskach archeologicznych, często były również przedstawiane w kodeksach azteckich.




57 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


bottom of page