top of page
Zdjęcie autorachilaquiles

Miguel Covarrubias

Geniusz, człowiek renesansu, "El Chamaco" czyli "Dzieciak", mniej znany artysta, który odcisnął o wiele większe piętno na kulturze meksykańskiej niż Rivera, Orozco, Khalo, Siqueiros. Miguel Covarrubias związany był artystycznie z dwoma państwami: Stanami Zjednocznymi i Meksykiem. Obracał się w kręgach kosmopolitycznych w Nowego Jorku i Miasta Meksyk, kiedy w obu stolicach życie kulturalne obfitowało w nowe formy artystyczne i rozrywkowe (muralismo, Harlem Renaissance, blues i jazz, nowoczesny balet meksykański). Taki Wyspiański meksykański, malarz, rysownik, karykaturzysta, kartograf, projektant scenografii teatralnej, antropolog, kurator, muralista, wykładowca, dyrektor wydziału baletowego w Bellas Artes.




Miguel Covarrubias zaczynał jako rysownik w Meksyku, tworząc dla gazet El Heraldo, El Mundo, El Universal Ilustrado. Pracował również dla urzędów publicznych: Ministerstwa Edukacji, Ministerstwa Komunikacji rysując mapy i materiały edukacyjne. Po przeprowadzce do Nowego Jorku, był karykaturzystą dla New Yorkera, Fortune, Vogue, Vanity Fair.



Covarrubias był wybitnym obserwatorem, badaczem i narratorem przeszłości i teraźniejszości. Autore książek: The Prince of Wales and Other Famous Americans (1925), Negro drawings (1927), Island of Bali (1937), Mexico South: The Isthmus of Tehuantepec (1946), The Eagle, the jaguar, and the serpent. Indian Art of the Americas (1954).

Jego studia etnograficzne i antropologiczne na ludnością Bali, Olmekami i


źródło: http://bit.ly/2YRInWq

Był propagatorem sztuki meksykańskiej w USA. Współkuratorował pierwszą wystawę w MOMA - Twenty centuries of Mexican Art - w 1940, na której pokazano około 5000 obiektów, część z prywatnej kolekcji Covarrubiasa.



Miguel Covarrubias, Una tarde de domingo en Xochimilco źródło: La Jornada http://bit.ly/2JyR0jA

Bardzo rzadko malował murale. Odcinał się od tego nurtu w sztuce meksykańskiej. Choć prywatnie przyjaźnił się z Riverą i Orozco, nie interesował go nurt nacjonalistyczny. Wyjątki stanowią mural z hotelu Ritz czy też mapy stworzone na Golden Gate International Exposition (1938-1939), która odbywała się w San Francisco. Prace te celebrują bogactwo regionu Pacyfiku, pokazują florę, faunę, ludzi, sztukę i kulturę, ekonomię, środki transportu i siedliska.


recepcja hotelu Ritz, źródło: La Jornada


1904-ur. Miasto Meksyk

1924- wyjazd do Nowego Jorku

1931, 1933- wyprawa na Bali ( z żoną Rosą)

1935- powrót do rodzinnej posiadłości Tizapán, Meksyk

1942-1943- szef z ramienia Instituto Nacional de Antropologia w Tlatilco (kultura olmecka)

1950-1952- dyrektor wydziału tańca w Bellas Artes

1957 - śmierć w Miasto Meksyk


Edukacja


1918-ukończenie Escuela Nacional Preparatoria w wieku 14 lat, nie kontynuował formalnej edukacji


Miguel Covarrubias, na tle mapy namalowanej na wystawę w San Francisco

Miguel Covarrubias, The Gift of Life, mozaika, Dallas Museum of Art, foto. Jeff Stvan źródło: flickr

Techniki:

rysunek, akwarela, malarstwo olejne, mozaiki

8 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


bottom of page